Hva er tilgjengelighet på nett og hvorfor er det viktig?

Tilgjengelighet på nett

Nettstedet ditt er ditt kontor på nett. Folk besøker det, du får kontakt med målgruppen din og konverterer dem til salg. Hvis du driver en bedrift der kundene dine kommer på besøk til en fysisk adresse, har du sannsynligvis handikapparkering og handikaptoaletter. På samme måte må du sørge for at hjemmesiden din er tilgjengelige og brukbare for alle - uansett funksjonshemninger.

Du lurer kanskje på, hvordan gjør du hjemmesiden din tilgjengelig for alle? Og hvorfor er tilgjengelighet på nett viktig for nettsidene dine? Her er alt du trenger å vite.

Hva er tilgjengelighet på nett?

Tilgjengelighet på nett (web accessibility på engelsk) handler om å tilrettelegge for mennesker med spesielle behov. Det omfatter auditive, kognitive, fysiske, nevrologiske og visuelle funksjonshemninger. Det omfatter også dine besøkende med midlertidige miljø- og situasjonshemninger, som for eksempel:

  • har brukket armen
  • har dårlig internettforbindelse
  • er på bussen i bevegelse
  • er på toget hvor man ikke kan spille lyd høyt
  • er ute i parken med sterkt sollys

Om WCAG

WCAG står for Web Content Accessibility Guidelines eller «Retningslinjer for tilgjengelig webinnhold» på norsk. Det er en internasjonal standard for universell utforming av nettsider.

Som øverste nivå er det fire prinsipper som utgjør grunnlaget for universell utforming av nettinnhold: 

Prinsipp 1: Mulig å oppfatte

Informasjon og brukergrensesnittkomponenter må presenteres for brukere på måter de kan oppfatte.

Prinsipp 2: Mulig å betjene

Det må være mulig å betjene brukergrensesnittkomponenter og navigeringsfunksjoner.

Prinsipp 3: Forståelig

Det må være mulig å forstå informasjon og betjening av brukergrensesnitt.

Prinsipp 4: Robust

Innholdet må være robust nok til at det kan tolkes på en pålitelig måte av et bredt utvalg av brukeragenter, herunder hjelpemiddelteknologi.


WCAG 2.1 bygger på WCAG 2.0, som igjen bygde på WCAG 1.0. Det er bakoverkompatibelt med WCAG 2.0, noe som betyr at nettsider som oppfyller kravene i WCAG 2.1, også overholder kravene på WCAG 2.0.

Her er hva som er nytt med WCAG 2.1:

1.3.4 Visningsretning (Nivå AA)

Brukeren må få velge om innholdet skal vises i liggende eller stående retning.

1.3.5 Identifiser formål med inndata (Nivå AA)

Skjemaelementer er kodet med inndataformål.

1.4.10 Dynamisk tilpasning (Reflow. Nivå AA)

Innhold skal kunne endres til 400 prosent størrelse ved 1280 piksler bredde, uten tap av informasjon eller funksjonalitet.

1.4.11 Kontrast for ikke-tekstlig innhold (Nivå AA)

Ikke-tekstlig innhold skal ha et kontrastforhold på minst 3:1 mot farge som ligger ved siden av.

1.4.12 Tekstavstand (Nivå AA)

Tekstavstanden skal kunne overstyres for å gjøre teksten lettere å lese.

1.4.13 Pekerfølsomt innhold eller innhold ved tastaturfokus (Nivå AA)

Brukeren skal ha mer kontroll over innholdet på nettsiden som får fokus med musepeker eller tastatur.

2.1.4 Hurtigtaster som består av ett tegn (Nivå A)

Brukeren skal enkelt kunne slå av hurtigtaster som består av ett tegn.

2.5.1 Pekerbevegelser (Nivå A)

Innhold på nettsiden skal kunne brukes med enkel pekerinput.

2.5.2 Pekeravbrytelse (Nivå A)

Uheldige og feilaktige input via mus eller berøringsskjerm skal lettere kunne forhindres.

2.5.3 Ledetekst i navn (Nivå A)

Brukere som bruker visuelle ledetekster skal også kunne bruke kodede ledetekster.

2.5.4 Bevegelsesaktivering (Nivå A)

Funksjonalitet som kan betjenes med å bevege enheten eller ved brukerbevegelse, skal også kunne betjenes med brukersnittkomponenter.

4.1.3 Statusbeskjeder (Nivå AA)

Brukeren skal få statusbeskjeder om viktige endringer på nettsiden uten at det gir kontekstendring

Om EUs webdirektiv om universell utforming av nettsteder og mobile applikasjoner (WAD)

Lovforslaget for WAD er sendt til endelig behandling i Stortinget. Endringer i likestillings- og diskrimineringsloven mv. (universell utforming av IKT-løsninger) og samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 59 av 5. februar 2021 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv (EU) 2016/2102 om tilgjengeligheten av offentlige organers nettsteder og mobilapplikasjoner: Prop. 141 LS (2020-2021)

 

Online tester

Online tester er automatiserte verktøy som hjelper deg med å få en oversikt over tilgjengelighetsnivået til nettbaserte grensesnitt. De kan være en effektiv måte å finne tilgjengelighetsproblemer på, men det må alltid supplere med manuell kontroll, praktiske tester med hjelpemidler og brukertester. Her er resultatet fra Ace it sin automatiserte test fra Nordic Accessibility Group for Ibentas nettsider (tilfeldige sider for å få tester dypere inn i strukturen):

Automatisert test av tilfeldige sider til Ibenta.no fra Nordic Accessibilty Group

 

Tilgjengelighet på nett er avgjørende for din bedrift eller organisasjon

Ibenta sørger for at nettsidene til våre kunder består standardene fra WCAG «Retningslinjer for tilgjengelig webinnhold». Din nettside bør alltid være i drift og klar for alle potensielle kunder - uansett funksjonshemninger. Her er noen grunner til at tilgjengelighet hjelper bedrifter:

Du vil utvide markedsrekkevidden

Mennesker med nedsatt funksjonsevne er også mye mer utbredt og ekspansiv enn man kanskje tror:

  • Det globale markedet for funksjonshemmede er over 1 milliard mennesker med en forbrukerkraft på mer enn US$6 milliarder (50 milliarder kroner). Tilgjengelighet forbedrer ofte online-opplevelsen for alle brukere. (W3C Web Accessibility Initiative (WAI): The Business Case for Digital Accessibility, 2018)
  • Det var mer enn 320 000 personer som lever med synshemming i Norge i 2018. (SSB og The Global Vision Database for Norge, Menon Economics publ. 57/2019)

Statistikken utgjør bare de som faktisk rapporterer om å være funksjonshemmede. Mange skjuler deres funksjonshemming for personvern. I følge Harvard Business Review: Why People Hide Their Disabilities at Work, 2019:

  • 62% av ansatte med funksjonshemming har en usynlig funksjonshemming eller en funksjonshemming som man ikke umiddelbart kan identifisere når man møter en person.
  • Bare 39% av de ansatte med funksjonshemninger har fortalt det til lederen sin.
  • Enda færre fortalte teamene sine (24%) og HR (21%).
  • Nesten ingen (4%) fortalte klienter om funksjonshemming.

Bra for din merkevare

Ikea, Apple, Microsoft og Google hylles for sitt mangfold og inkluderingsarbeid, inkludert klare, godt integrerte engasjement for tilgjengelighet.

Et tydelig engasjement for tilgjengelighet kan demonstrere at en bedrift har Corporate Social Responsibility (CSR). Potensielle resultater av CSR-programmer inkluderer forbedret inntrykk og omdømme til merkevaren, økt salg og kundelojalitet, forbedret arbeidsdiversitet, m.m.

Er du klar for å gjøre hjemmesiden din tilgjengelig for alle?

Ibenta vil gjerne hjelpe deg med å gjøre hjemmesiden din tilgjengelig i alle tekniske aspekter. Når det gjelder innhold, kan vi gi deg en teknisk bakgrunn og forståelse for å lage tilgjengelig innhold for dine daglige arbeidsflyter. La oss diskutere detaljene! Kontakt oss nå for en uforpliktende prat.

Snakk med oss