Slik bygger du din strategi for sosiale medier i 2022

Sosiale medier

God tilstedeværelse på sosiale medier er en viktig del av å gjøre deg synlig som bedrift. Sosiale medier kan brukes som utstillingsvindu for å få folk inn til bedriften eller hjemmesiden din. Det gir deg en mulighet til å treffe målgruppen din med relevant innhold der de allerede er. Der du i den fysiske verden er avhengig av at de er i din gate for å få med seg innholdet i vinduet, kan du bruke sosiale medier for å sørge for å være tilstede i den gaten målgruppen allerede befinner seg i. Har du godt og relevant innhold på sosiale medier, og klarer å engasjere publikum, er det større sjans for at de går inn i “lokalene” dine og snoker rundt på det du har å tilby.

Sosiale medier gir deg også muligheten til å interagere og kommunisere direkte med publikummet ditt, eller de forbipasserende om du vil. Du kan oppfordre til dialog og tilbakemeldinger og skape en relasjon og tilknytning til merkevaren din. Sånn kan sosiale medier gi deg viktig innsikt i hva kundene dine tenker om merkevaren din og dine tjenester eller produkter, slik at du kan ta med deg tilbakemeldinger og idéer fra sosiale medier inn i videre arbeid.

Så hvordan skal du utnytte disse utstillingsvinduene?

 

Innhold som forsterker merkevaren din

Merkevarestrategien bør ligge til grunn i alt du gjør, også når du skal produsere innhold til sosiale medier. Alt du har av innhold bør gjenspeile merkevaren din, både når det gjelder merkevareidentitet og “tone of voice” (merkevarens verbale identitet). Du bør selvfølgelig tilpasse tonen til det sosiale mediet du publiserer spå, men merkevarens identitet og overordnede mål bør alltid være en rød tråd når du lager innhold.

Hvis du har design system, eller retningslinjer for hvordan merkevaren skal kommunisere, blant annet ved valg av fonter, farger, logovarianter og lignende, så bruk dette når du lager innhold for sosiale medier. Er du konsekvent med hva slags type settinger du bruker i bilder og videoer i tillegg, er du på god vei til å lage innhold som forsterker merkevaren din.

En god publiseringsplan vil gjøre det lettere å lykkes med sosiale medier. Da har du til enhver tid oversikt over hvilke poster og innhold som skal ut på hvilke sosiale medier og når.

Vi hjelper deg med sosiale medier og innholdsstrategi.

 

Bør bedriften din være til stede på alle sosiale medier?

Nei, ikke nødvendigvis. Du trenger ikke være til stede og aktiv på alle sosiale medier, men du bør ha en tilstedeværelse på de sosiale mediene det er naturlig og relevant for målgruppen din at du er.

Det hjelper ikke å ha masse godt innhold hvis ikke målgruppen din er til stedet på det sosiale mediet. Derfor er det viktig å ha en innsiktsbasert innholdsstrategi som definerer hvem målgruppen din er, og hvilke medievaner de har. Tilbake til utstillingsvinduene - hvilke sosiale medier, eller gater, har mest riktig trafikk for din merkevare og bedrift. Da blir det enklere å velge hvilke sosiale medier du skal prioritere.

 

Skal du poste det samme på alle kanaler?

Nei. Hvis du ønsker å bygge opp følgere og innhold i flere sosiale medier, bør du i hvert fall tilpasse innholdet. Om du bare kopierer tekst og bilde fra et sosialt medie til et annet, så er det liten grunn til å følge deg i flere kanaler.

De forskjellige sosiale mediene har også forskjellige “spilleregler” og forventninger til innhold. En post som passer godt på Facebook vil ikke nødvendigvis gjøre det like bra, eller se like bra ut på Instagram eller LinkedIn. Derfor er det viktig at du i innholdsstrategien din definerer hva slags type innhold du vil nå ut med hvor. Hvordan de forskjellige utstillingsvinduene dine skal se ut.

 

De største og viktigste sosiale mediene i Norge i dag

Facebook

Facebook er plattformen hvor man treffer “alle”. I følge ferske tall fra IPSOS har nesten 3,5 millioner nordmenn en konto på Facebook, og 68% av disse bruker Facebook daglig. Dette kan med andre ord være en god kanal for å nå forbrukere, både eksisterende kunder og potensielle nye kunder. Men det gjør også at det er en "travel gate" å være tilstede i.

Når alle er på Facebook blir det en utfordring at “alle” også poster på Facebook. Så det kan være et trangt nåløye å komme gjennom for å bli synlig. Derfor er det viktig å ha et godt innhold som engasjerer publikum og bidrar til å løfte merkevaren din og bygge relasjoner til målgruppen. 

Snapchat

Snapchat har passert Instagram i Norge. Både i antall nordmenn med brukerkonto og i antall daglige brukere. På Snapchat treffer du en yngre målgruppe, men de fleste bruker Snapchat til å sende bilder og videoer til bekjente. Det er allikevel noen bedrifter som har suksess med innhold på Snapchat, med egne merkevarefiltere eller med annonsering som kommer opp mellom videoer på utforsk eller spotlight.

Instagram

Instagram er bygget opp med fokus på visuelt innhold. På dette sosiale mediet er det viktig at utstillingsvinduet ditt ser bra ut. Skal du lykkes som bedrift på Instagram kan det være lurt å ha noen retningslinjer for hvordan innholdet skal se ut, med tanke på kvalitet, farger, settinger og lignende. Her kan du forsterke den visuelle profilen du har bygget deg opp og gjøre deg selv relevant for målgruppen ved bruk av populære hashtagger, tagging av samarbeidspartnere, og gjøre din egen tvist på trender som er relevante for merkevaren din. Her kan man også ha en mer personlig tone i stories, og virkelig vise folkene bak bedriften din.

TikTok

TikTok er den raskest voksende sosiale plattformen i Norge per i dag, og er i ferd med å vokse seg langt forbi å bare være en app for “barn som danser”. Det er allikevel overvekt av unge brukere, I dag bruker over 15 % av den norske befolkningen TikTok daglig, og mange bruker flere timer inne på appen. Videoene må likevel fortsatt være korte, kjappe og lettfattelige og enten spille på humor, talent eller være informative how to’s (steg for steg) og DIY (gjør det selv). 

Twitter

Twitter er mest populært i utlandet, og kun 11% oppgir at de bruker Twitter daglig. Denne plattformen er mye brukt blant journalister, standup-komikere, gamere, utviklere og samfunnsdebattanter. Dette sosiale mediet kan være en god plattform hvis du ikke er avhengig av å poste lange meldinger, og hvis din målgruppe er aktive brukere av Twitter.

Linkedin

LinkedIn brukes for det meste til nettverksbygging i jobbsammenheng, og mange ledere og beslutningstagere bruker denne plattformen. Dette er en god plattform for business til business-relatert innhold (B2B). Det er imidlertid bransjeavhengig om dette er en viktig plattform for bedriften din å være aktiv på eller ikke. Som et minimum bør du ha en bedriftsside, slik at de som registrerer seg som ansatte i bedriften din får opp logoen din og en link til bedriftssiden hvor du igjen kan linke tilbake til nettsiden din. Ved å gjøre dette, ser både bedriften, og profilen til den ansatte mer ryddig og ordentlig ut med en gang.
 

Hvordan kan Ibenta hjelpe deg?

Vi i Ibenta har lang erfaring med innholdsproduksjon og drifting av forskjellige sosiale medier, både for oss selv og andre. Vi har hatt ansvar for titalls bedriftssider på Facebook, Instagram og Youtube, blant annet.

Trenger du hjelp til å sette opp en god strategi eller drifte dine sosiale medier, ta kontakt med oss, så hjelper vi deg gjerne.

Snakk med oss

 

Image
Ibenta Logo