Derfor bør du vurdere å oppdatere markedsføringstrakten

Markedsføringssølyfen

Selv om markedsføringstrakten nesten er å regne som den hellige gral innen markedsføring, er det flere gode argumenter for å se på denne modellen i et litt annet perspektiv. Vi hjelper deg gjerne med dette!

Markedsføringstrakten stopper ofte så fort kunden har utført en ønsket handlig, og fokuserer hovedsakelig på markedsføring mot nye kunder. Men hva med de eksisterende kundene? Ved å bruke markesdsføringssløyfen i stedet fokuserer du videre på innhold som skaper lojalitet og til slutt ambassadører for din merkevare.

Dette åpner for å se på markedsføring i et mer horisontalt perspektiv, hvor du øker fokuset på eksisterende kunder, og minner de på hvorfor de er fornøyd med merkevaren din. Slik fortsetter de forhåpentligvis å bruke ditt produkt eller dine tjenester og anbefaler deg videre til andre, såkalt “word of mouth”.

For å forstå forskjellen vil jeg først ta deg gjennom den klassiske markedsføringstrakten.

Markedsføringstrakten - dekker den hele kundereisen?

Markedsføringstrakten brukes som et styringsverktøy for å definere målet med innholdet du lager, enten det er en post på sosiale medier, en annonse eller innhold på nettsiden din. Innholdet ditt må bidra til å øke kundens motivasjon til å fortsette reisen nedover i trakten til de har foretatt en konvertering.

Markedsføringstrakten kalles ofte for AIDA- eller AIDAS-modellen, der bokstavene står for Attention, Interest, Desire, Action og Satisfaction. Disse er de forskjellige nivåene i markedsføringstrakten, og representerer kundereisen fra du blir oppmerksom på en merkevare til du konverter ved å løpe et produkt, tjeneste eller gjør en annen ønsket handling.

En enklere variant av markedsføringstrakten består av tre nivåer, oppmerksomhet, vurdering og konvertering. Det er også disse tre nivåene som brukes i de fleste annonseverktøyene, som for eksempel Facebook Ads Manager og LinkedIn Campaign Manager.

Illustrasjon: Markedsføringstrakten

Markedsføringstrakten - Illustrasjon: Merete R. Aas

Markedsføringssløyfen - Hvorfor du bør fokusere mer på innhold til eksisterende kunder

Der markedsføringstrakten, eller AIDA-modellen, stopper ved konvertering, tar markesdføringssløyfen modellen et steg videre fra konvertering av kunder, ved å rette markedsføring og innhold mot eksisterende og fornøyde kunder slik at de blir mer lojale til merkevaren din, og til sist ambassadører.

Illustrasjon: Markedsføringssløyfen

Markedsføringssløyfen - Illustrasjon: Merete R. Aas

Oppmerksomhet

Dette innholdet skal gjøre publikum oppmerksom på merkevaren din, og øke kjennskap til dere som merkevare. Det er her man begynner å bygge assosiasjoner til merkevaren uten å gå for mye i dybden på hva dere tilbyr.

Vurdering

Her har publikum begynt å få kjennskap til merkevaren din, og innholdet skal bidra til at publikum vurderer å kjøpe tjenestene eller produktene dine. Dette kan du gjøre ved å fortelle litt mer detaljert om tjenestene dere tilbyr, eller dele kundehistorier og reviews fra tidligere kunder på nettsiden deres og i sosiale medier.

Konvertering

Dette innholdet er det som skal få publikum til å ta en beslutning om å kjøpe tjenestene eller produktene dine. Først etter at kundene har blitt kjent med merkevaren, og hvilke tjenester dere tilbyr, kan du snakke om fordelene ved å velge deres tjenester, og hvorfor man skal velge akkurat dere. Her kan du liste opp fordelene med de spesifikke tjenestene deres og bruke call to action (CTA) og tilbud for å få publikum til å utføre en ønsket handling.

Disse tre nivåene er det same som i den enklere varianten av markedsføringstrakten, men nå kommer de nye nivåene fra markedsføringssløyfen.

Lojalitet

Dette er innhold som minner publikum på hvorfor de liker merkevaren din, og som gir de merverdi ved å velge dere. Eksempler på slikt innhold kan være målrettede og kunnskapsrike nyhetsbrev, artikler eller blogger tilpasset publikum. Hvis du fortsetter å tilføre verdi til kunden, selv etter at salget er gjennomført, er det større sannsynlighet for bygge opp en lojalitet, slik at de blir lenger.

Ambassadør

Ambassadører er når kunder går over til å bli fans. Ved å bygge opp en sterk relasjon og et engasjement hos kundene dine, er det større sannsynlighet for at de vil anbefale dere videre til andre potensielle kunder – såkalt “word of mouth”. Her kan du for eksempel be om tilbakemelding fra ambassadørene dine, slikt at du får enda bedre innsikt i hva de ønsker fra deg og tilpasse innholdet deretter. Det vil ikke bare gi kundene merverdi, men også en følelse av at de er viktig for merkevaren. Slik kan du fortsette å bygge en sterk relasjon og engasjement hos kundene dine. Hvis du i tillegg kan bruke noe av innholdet ambassadørene lager, ved for eksempel å reposte i sosiale medier, vil du også få tilgang til mye innhold til en lav kostnad.

Dette vil si at ambassadører har stor verdi for en merkevare, og du bør derfor fokusere mer av markedsføringen din på å få ambassadører, og ikke legge alt fokus på å få nye kunder gjennom markedsføringstrakten. 

Andres erfaringer og omtaler av merkevaren har ofte høy troverdighet, og anbefalinger fra ambassadørene dine kan ofte være en avgjørende faktor for potensielle kunder som befinner seg i evaluerings- eller konverteringsfasen. Derfor bør du vurdere å bytte ut markedsføringstrakten med markedsføringssløyfen.

 

Ønsker du hjelp til å sette opp en innholdsstrategi basert på merkevaresløyfen? Ta kontakt her!